Bli utstiller
Vi håper å se deg som utstiller på Oslo Vegetarfestival, Norges største møteplass for alt vegansk og plantebasert.
Opplev tusener av engasjerte kunder
Oslo Vegetarfestival er Norges og Skandinavias største plantebaserte arrangement. Vi er en festival full av inspirasjon og engasjement for plantebasert, sunn og velsmakende mat.
Festivalen har hvert år rundt 6000 engasjerte besøkende som i løpet av helgen kommer for å oppleve det beste fra planteriket. De fleste kommer for å prøve ny mat og drikke, ta med seg smaksprøver og vareprøver, og for å besøke de ulike bodene på markedet.
I løpet av helgen har vi ca. 90 utstillere og rundt 20 foredrag og kokkekurs, speed-friending, etterfest og en rekke andre aktiviteter.
Svært fornøyde og engasjerte besøkende
Oslo Vegetarfestival er perfekt for deg som selger plantebaserte produkter, mat og drikke, eller jobber for å fremme dyrevern, miljøvern eller plantebasert mat og landbruk.
Festivalen er en arena hvor du vil treffe fornøyde og engasjerte besøkende - blant de besøkende sier hele 93 % at de kommer til å besøke festivalen igjen, mens 90 % vil anbefale festivalen til andre!
(Spørreundersøkelse blant 500 publikummere etter festivalen i 2022).
Hva du kan gjøre på festivalen
På festivalen kan du ha en serveringsstand eller en markedsstand.
På en serveringsstand selger du mat og drikke fra telt eller food truck til de besøkende. Alle serveringsstands står på et eget matområde på festivalen (asfaltsirkelen) hvor det også er sitteplasser og drikkebod.
På en produktstand kan du for eksempel selge produkter (mat, drikke, nonfood, klær), verve medlemmer eller drive opplysningsarbeid fra telt.
Har du spesielle ønsker og behov tilpasser vi oss gjerne til dette slik at du får akkurat den løsningen og profileringen du ønsker.
Tid og sted
Oslo Vegetarfestival 2025 arrangeres 24. og 25. mai i Kubaparken, ved siden av Maridalsveien 19. Festivalen er åpen for publikum fra kl. 11.00-18-00 lørdag/søndag.
Festivalen arrangeres utendørs. Parken ligger idyllisk til langs Akerselven med grønne plener og trær. Kart over festivalområdet med utstillerplassene finner du her.
Opprigg skjer fredag 23. mai kl 09:00 - 20:00, og nedrigg søndag 26. mai kl 18-20.
Hvordan lykkes med din stand?
Vi hjelper deg å lykkes med din stand! Les våre beste råd om hvordan du trekker publikum og får godt salg på festivalen.
Påmelding og planlegging
Hvor finner jeg kart over utstillerområdet?
Hvor finner jeg kart over utstillerområdet?
Kart over utstillerområdet i Kubaparken finner du her. Merk at endringer kan forekomme.
Hva er inkludert i standprisen? Hva kan jeg bestille fra dere?
Hva er inkludert i standprisen? Hva kan jeg bestille fra dere?
Standprisen dekker selve standplassen inkludert telt med vegger og tak. Vi kan stort sett hjelpe deg med alt annet du trenger til din stand. I påmeldingsskjemaet kan du bestille blant annet bord, stoler, strøm, profilering i våre sosiale medier-kanaler, kjøl/frys m.m. Er det noe du ikke finner kan du sende oss en e-post
Kan jeg legge noe i publikums goodiebag?
Kan jeg legge noe i publikums goodiebag?
Oslo Vegetarfestivals legendariske goodiebag deles ut til de 200 første besøkende lørdag og søndag, 100 stk som har kjøpt gullbillett, og 100 spesielt inviterte (influensere, bloggere, gjester m.m.), totalt 600 stk. Overskudd av goodiebags gis ut til frivillige. Som utstiller kan du kostnadsfritt legge ditt produkt i goodiebagen og få gratis profilering overfor de ivrigste festivaldeltagerne.
Ta kontakt med oss hvis du ønsker å legge noe i goodiebagen. Produktet vil stå på et pakkeri samt innendørs på festivalområdet i noen dager og kan derfor ikke være avhengig av frys eller kjøl. Du må levere produktet ditt i god tid før festivalen, vi gir deg nærmere beskjed om frist for levering.
Hvor blir min stand plassert? Kan jeg velge plassering selv?
Hvor blir min stand plassert? Kan jeg velge plassering selv?
Informasjon om din standplassering sendes ut på e-post til utstillere i rimelig tid før arrangementstidspunktet. Kun sponsorer har anledning til å velge standplass, andre utstillere vil få tildelt standplass av oss. Du får bedre plass desto tidligere du melder deg på, men plasseringen av standen avhenger også av hvor vi legger opp strøm m.m.
Hvordan fungerer det med bruk av strøm? Hva må jeg passe på?
Hvordan fungerer det med bruk av strøm? Hva må jeg passe på?
Du bestiller strøm ved påmelding. Vi legger da opp et strømuttak i nærheten av din stand med den kapasiteten du har bestilt. Pass på at du bestiller nok kapasitet slik at ikke strømmen kortslutter! Spør oss hvis du er usikker.
Du må ta med egne skjøteledninger, grenuttak osv.
For å begrense muligheten for strømbrudd eller apparater som kortslutter må du koble fra det utstyret du kan etter avsluttet festivaldag.
Hvis vi oppdager utstyr som har forårsaket kortslutning eller strømbrudd (eller vi mistenker at dette kan skje) kan vi koble fra utstyret. Vi vil så langt som mulig gi beskjed til dere hvis dette skjer og naturligvis forsøke å begrense tapet av feks. frysevarer (heldigvis er det veldig sjelden vi opplever slike problemer).
For å unngå kortslutninger ved regn må du ha større elektriske apparater (kjøleskap, frysere osv.) plassert på en pall eller plastgulv slik at større elektriske apparater ikke kommer i kontakt med vann. Plastgulv, kjøleskap, frysere m.m. bestiller du i påmeldingsskjemaet.
Hvordan får jeg besøkende og salg på min stand?
Hvordan får jeg besøkende og salg på min stand?
Vi anbefaler alle å gjøre seg flid med standen! En stand som er forseggjort, innbydende og spennende trekker alltid flere publikummere. Noe av det mest populære hos publikum er dessuten smaksprøver og konkurranser, det trekker alltid mange folk og lange køer av nysgjerrige.
Kan jeg angre meg etter påmelding?
Kan jeg angre meg etter påmelding?
I påmeldingsskjemaet finner du siste frist for kostnadsfri avbestilling. For Oslo Vegetarfestival 2023 er siste frist 10. mars 2023.
Etter dette tidspunktet kan du ikke lenger avbestille og må uansett betale full pris for det du har bestilt.
Grunnen til dette er både at vi baserer oss på påmeldingene når vi gjør bestillinger hos våre leverandører, forutsigbarhet for festivalen, medgått tid hos ansatte og frister hos leverandører hvor vi må betale for det vi bestiller på utstillers vegne.
Hva skjer hvis jeg ikke kan delta likevel?
Hva skjer hvis jeg ikke kan delta likevel?
Påmeldingen er bindende og vi gir ingen refusjon.
Som utstiller må du være tilstede og betjene standen fra og med en halvtime før festivalen åpner og ut hele festivalens åpningstid. Hvis du ikke kommer, for eksempel der du møter opp for sent eller rigger ned og forlater festivalen i åpningstiden, står vi fritt til å disponere det ledige arealet uten at dette gir deg noen form for refusjonskrav
Hvor finner jeg vilkårene for påmelding?
Hvor finner jeg vilkårene for påmelding?
Når du melder deg på Oslo Vegetarfestival må du overholde våre generelle vilkår, vilkårene som fremgår av påmeldingsskjemaet og bestemmelsene som du finner på denne siden for spørsmål og svar overfor utstillere
Servering av mat og drikke
Må jeg ha godkjenning fra Mattilsynet for å servere mat? Hvilke krav gjelder til hygiene?
Må jeg ha godkjenning fra Mattilsynet for å servere mat? Hvilke krav gjelder til hygiene?
Vi er en festival som skal øke entusiasmen og gleden for plantebasert mat. Da er det utrolig viktig at all mat som serveres er av høy kvalitet og at regler for hygiene og mathåndtering overholdes.
Hvis du skal selge eller dele ut mat/drikke må du melde fra om dette til Mattilsynet. Mer informasjon finner du på Mattilsynets temaside om festivaler.
Det er utstillers ansvar å gi Mattilsynet beskjed og sørge for den godkjenningen som eventuelt er nødvendig. Mattilsynet hjelper deg med å finne ut om du trenger godkjenning.
Utstillere må kunne fremvise nødvendig dokumentasjon og eventuell godkjenning dersom vi spør om dette. Hvis utstiller mangler nødvendig godkjenning kan vi nekte utstiller deltagelse på festivalen uten at det gis refusjon eller prisavslag for dette.
Utstiller har selv ansvar for å overholde gjeldende regelverk for hygiene, mathåndtering osv. Mat og råvarer må oppbevare på forsvarlig vis. Du må sørge for å ha muligheter for god håndhygiene. Hør med Mattilsynet for tips og råd!
Vær oppmerksom på at Mattilsynet jevnlig besøker matfestivalene og kan stenge ned stands hvis mathåndtering eller hygiene ikke er god nok.
Hva slags mat og drikke kan jeg servere?
Hva slags mat og drikke kan jeg servere?
Det kan du velge selv, men det må være vegansk (100 % plantebasert).
Alt du deler ut, selger eller viser frem må være vegansk, dvs. uten animalske ingredienser som melk, egg, ost, andre meieriprodukter, honning, ull, skinn eller lær. Er du i tvil om noe du skal ha med er vegansk - ta kontakt.
Vi oppfordrer utstillere til å merke mat og produkter som glutenfri, inneholder nøtter etc. slik at det er enklere for besøkende å orientere seg.
Hvis noe ikke-vegansk tilbys plikter utstiller å fjerne dette omgående.
Kan jeg tilberede mat med strøm, gass eller åpen flamme?
Kan jeg tilberede mat med strøm, gass eller åpen flamme?
Fra en serveringsstand kan du servere mat/drikke som skal spises/drikkes på festivalen. Alle serveringsstands er plassert på serveringsområdet på markedet. Du kan bruke strøm og gass, men du må avklare åpen flamme med oss. Hvis du skal grille, vil du få tildelt serveringstelt som er beregnet for dette.
Er det vann- og kjøkkenfasiliteter på festivalen?
Er det vann- og kjøkkenfasiliteter på festivalen?
Det er begrenset vanntilgang og ingen kjøkkenfasiliteter tilgjengelig. Det anbefales at utstillere tar med nok utstyr til å dekke behover hele dagen uten at vask er nødvendig.
Har du behov for håndvask kan du enten:
- Ha med en egen håndvask, for eksempel en plastdunk med temperert vann som settes på en eske, såpe og en oppsamlingsdunk til utslagsvann under, eller
- Leie en mobilvask fra Oslo Vegetarfestival. Denne inkluderer såpe. Vasken settes ut bak standplassen. Du bestiller dette i påmeldingsskjemaet.
Gjennomføringen under festivalen
Kan jeg lagre ting over natten?
Kan jeg lagre ting over natten?
Ja, du kan la eiendelene dine bli igjen på din egen standplass over natten mellom riggedager og/eller festivaldager. Vær oppmerksom på at lagring av ting skjer på eget ansvar og at vi ikke erstatter noe hvis det skjer tyveri, skade el. lign.
Hvilke krav gjelder for bestilling/betaling?
Hvilke krav gjelder for bestilling/betaling?
Du har med egen betalingsløsning, uanhengig om du har en serveringsstand eller en markedsstand, for eksempel Vipps, Zettle eller andre løsninger.
Hvis du har matstand må du levere en z-rapport til oss med oversikt over omsetningen etter hver dag. Dette hjelper oss til å vite hvor mange porsjoner serveringsstedene selger og hvor mye de omsetter for.
Er det miljøkrav til bestikk, tallerkner osv. jeg bruker?
Er det miljøkrav til bestikk, tallerkner osv. jeg bruker?
Ja! Vi har et sterkt miljøfokus og jobber med å redusere plastavfall og forbedre sorteringen av avfall.
All mat og drikke på festivalen skal serveres på tallerkner, kopper og bestikk som er nedbrytbare. Dette kan bestilles fra for eksempel A-packaging eller Nature's choice. Engangsservise av ikke-nedbrytbar plast er ikke tillatt.
Kan jeg dele ut smaksprøver og flyers fra standen min?
Kan jeg dele ut smaksprøver og flyers fra standen min?
Smaksprøver og vareprøver er veldig populære blant våre besøkende, så del gjerne ut disse!
Det er også tillatt å dele ut flyere, men ettersom vi ønsker å redusere avfall så mye som mulig så del gjerne kun ut til de som er interessert.
Pass også på at du kun deler ut fra din egen stand. Du kan ikke stå andre steder på festivalområdet og dele ut, men må stå i direkte tilknytning til standen.
Hvordan blir jeg kvitt søppel underveis?
Hvordan blir jeg kvitt søppel underveis?
Vi setter opp avfallsdunker for mat, papp/papir og restavfall på festivalområdet, men du må sørge for å ha en egen avfallsdunk for din egen stand. Vi ber deg tilrettelegge disse for kildesortering.
Hvis du har vanlig søppel som du må få tømt, for eksempel fra dunken foran din egen stand, har vi konteinere til bruk for utstillerne. Disse kan du ikke bruke til trevirke, paller eller annet - det må du selv sørge for å ta med deg og bli kvitt på forsvarlig vis.
Opprigg og nedrigg
Finnes det parkeringsplasser i nærheten?
Finnes det parkeringsplasser i nærheten?
Det er parkeringshus ved Vulkan. Det kan også være noe gateparkering i området, men det er normalt vanskelig å finne gateparkering her.
Når og hvor skjer OPPRIGG? Kan jeg kjøre bil inn på festivalområdet?
Når og hvor skjer OPPRIGG? Kan jeg kjøre bil inn på festivalområdet?
Du kan rigge opp og montere standen din til følgende tider:
- Fredag 24. mai: klokken 09.00-20.00 (innkjøring med bil tillatt- vi anbefaler sterkt å rigge opp så mye som mulig på fredag)
- Lørdag 25. mai: klokken 09.00-10.30 (innkjøring med bil ikke tillatt)
- Søndag 26. mai: klokken 09.00-10.30 (innkjøring med bil ikke tillatt)
Senest 30 minutter før festivalen åpner (altså innen kl. 10.30) må:
- Din stand være ferdig montert og alle produkter o.l. utplassert.
- Innehaver av standen må være på plass og betjene standen. Hvis innehaver ikke er på plass tilfaller standplassen en annen utstiller uten at det gis noen form for refusjon.
For å få alt på plass i god tid før festivalen åpner bør du rigge opp mest mulig på fredag.
Når og hvor skjer NEDRIGG? Kan jeg kjøre bil inn på festivalområdet?
Når og hvor skjer NEDRIGG? Kan jeg kjøre bil inn på festivalområdet?
Nedrigg av standen må skje på søndag 26. mai mellom kl. 18.00 og 22.00. Kjøring kun tillatt etter kl 19. Eiendeler, rekvisita og annet som tilhører den enkelte utstiller må være fjernet og ute av parken innen kl. 22.00.
Utstillere har selv ansvaret for å fjerne søppel fra sin standplass. Fjerning av søppel eller andre gjenglemte varer fra en utstillers standplass vil faktureres utstiller.
Hvordan blir jeg kvitt søppel?
Hvordan blir jeg kvitt søppel?
Utover vanlig søppel fra publikum (engangsbestikk, tallerkner, papir osv.) må du selv sørge for å ta med deg og bli kvitt eget avfall. Dette gjelder blant annet større pappmengder, trevirke, paller, rollups osv.
Fjerning av søppel eller andre gjenglemte varer fra en utstillers standplass vil faktureres utstiller.
Kontakt oss om å være sponsor
Kontakt Heidi Røneid på e-post eller telefon 915 67 308 hvis du har spørsmål om å være sponsor på festivalen.